Trestně stíhaná osoba nesmí rozhodovat o obsazení GIBS

28.3.2018

Opravdu nám připadá normální, že trestně stíhaná osoba může rozhodovat o personálním obsazení v orgánech činných v trestním řízení? O tom jsme chtěli vést diskusi ve sněmovně.

Trestně stíhaná osoba nesmí rozhodovat o obsazení GIBS

(editovaný přepis rozhovoru s předsedou poslanců TOP 09 Miroslavem Kalouskem)

Daniel TAKÁČ, moderátor

Nejdřív za zavřenými dveřmi a poté bez schválení programu, tedy bez možnosti poslanců bez přednostního práva, aby vystoupili. Tak vypadala mimořádná schůze sněmovny, na které měl Andrej Babiš vysvětlit, proč chce zprostit výkonu služby ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů Michala Murína. Proč se podle opozice, a Vy jste tuto schůzi iniciovali, mají věcné problémy ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů řešit na mimořádné schůzi sněmovny? 

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

My jsme nechtěli řešit věcné důvody správního řízení s panem plukovníkem Murínem. Tady došlo k situaci, kterou žádný tvůrce pravidel nepředpokládal, že by mohla o odvolání někoho z orgánů činných v trestním řízení rozhodovat trestně stíhaná osoba. To je opravdu něco, co nemá precedens a co by si zasloužilo věcnou diskusi v parlamentu. Každý, kdo rozhoduje o věci, která by ho mohla nějakým způsobem ovlivnit, by se z toho rozhodování měl sám vyloučit. Je taková zásada právního státu, že by nikdo neměl rozhodovat o věci, která se ho týká. Tohle tady nikdy nebylo, nikdo s tím nikdy nepočítal a kdo jiný, než Poslanecká sněmovna, by měl diskutovat o tom, zda má trestně stíhaná osoba rozhodovat o svých vyšetřovatelích.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Nemá na to sněmovna orgány? Musí to být na plénu?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Sněmovna na to orgány nemá, protože to je situace, která tady nikdy nebyla. To, co teď předvádí trestně stíhaný premiér v demisi, je naplnění snu každého obviněného: „Já budu rozhodovat o svých vyšetřovatelích.“ A to patří daleko víc do orientální despocie než do právního státu. O tom jsme chtěli vést diskusi, nikoliv o věcných důvodech správního řízení s plukovníkem Murínem. Do toho sněmovně nic není. 

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pane ministře, proč panu premiérovi plníte sen všech obviněných, aby mohli zasahovat do trestního řízení?

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Tam bylo tolik nepravd, že to musím uvést na pravou míru.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

On není trestně stíhaný?

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Není pravda, že na takové věci zákonodárce nepamatoval. On na ně pamatoval v paragrafu 14 správního řádu, kde se píše, že pokud rozhoduje monokratický orgán, to znamená orgán, který je jenom jeden v celém státě, tak se na něj námitky podjatosti vůbec neuplatní.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Zákonodárce počítal s tím, že monokratický orgán nemůže mít důvěru sněmovny?

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

S tím počítá přímo ústavodárce. Dokonce to bylo před Ústavním soudem. Tehdy se to týkalo předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a ten řekl, že to je samozřejmé, logické a normální a rozhodně to není v rozporu s principy právního státu. Takže jestli si k tomu chtěli kolegové svolat schůzi, tak mohli. Pak bych ale očekával, že ji nazvou jinak. Možná by ale stačilo přečíst si správní řád nebo judikaturu Ústavního soudu. Je tam ještě jedna věc, která mně vadí možná víc. A to je to, že se tu vytváří velmi nebezpečná zkratka. Říká se, že je tu konflikt zájmů, protože policisty, kteří vedou trestní stíhání, nějakým způsobem dozoruje Generální inspekce bezpečnostních sborů, kterou řídí nějaký ředitel. A že když se rozhoduje o tom řediteli, tak se vlastně rozhoduje o vyšetřovatelích. To by tedy ale znamenalo, že u nás není vůbec žádný právní stát, že se u nás trestní řízení dělá podle toho, jak si ředitel nějakého bezpečnostního sboru řekne, že se dělat bude nebo nebude. A to já bych byl velice nerad. Máme tady státní zástupce, kteří by takovým věcem rozhodně zabránili. 

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Promiňte pane ministře, ale po tom, co jste dneska předvedli, si opravdu musíme klást otázku, zda tady právní stát máme nebo nemáme. Tady jde o obecné principy spravedlnosti. Já si dobře vzpomínám, že kdysi pan doktor Sváček vyhrál výběrové řízení na předsedu vrchního soudu a Vy jste ho odmítl do té funkce jmenovat s oficiálním odůvodněním, že se účastnil schůzí na Lions clubu, kde se setkával s lidmi, kteří by možná v budoucnu mohli být trestně stíhání a on by o nich rozhodoval, tudíž ho z toho rozhodování musíte vyloučit. Já jsem nad tím kroutil hlavou, jak moc to bylo přísné. Ale prosím, nastavil jste tuhle laťku u doktora Sváčka ve svém rezortu. Teď tady máme trestně stíhaného premiéra, který si osobuje právo rozhodovat o personálním obsazení orgánů činných v trestním řízení a Vám to připadá úplně normální: „Nic se neděje, rozhoduj si o svých vyšetřovatelích.“ To, že se teď tváříte, že je to vlastně úplně normální, zatímco v případě svého rezortu jste byl mimořádně přísný, je absolutní dvojí metr a jenom dokládá, že chce hnutí ANO právní stát chápat jenom tehdy, když se mu to hodí. Když se mu to nehodí, tak ho chápat nechce. 

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Paralela je opět velmi nepřesná, protože o panu doktorovi Sváčkovi jsem nerozhodoval já, ale paní bývalá ministryně Válková. 

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

To vyjde nastejno.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Nejde tady o jmenování nebo ovlivňování pozice člověka, který může mít vliv na někoho, kdo mě vyšetřuje? 

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Jde tu o to, že jsme v úplně jiné situaci. Jsme v situaci, kdy tu nějaký k tomu kvalifikovaný orgán podal velice závažný podnět a podle zákonů, které se přijímaly za Vašich dob. Koneckonců jste se tím chlubil, že zákon o GIBS jste předkládal Vy. 

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Byl jsem jeden z předkladatelů. 

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

No vidíte, tak jste si to tam měl jinak napsat. Podle zákona se na takovýto podnět musí reagovat řízením, které vede premiér naší země. 

Daniel TAKÁČ, moderátor

Premiér řekl, že to řízení není třeba.

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Ne, to bylo na základě něčeho jiného. I tak si myslím, že to bylo dosti trestuhodné, jak jsem se s tím podnětem seznámil. A na základě tohoto podnětu bych si nedovedl představit, že by někdo nekonal. 

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Pojďme to zjednodušit. Položme otázku veřejnosti, protože jde o to, aby tady byly obecně vnímané principy spravedlnosti, že nikdo není nadřazen nad zákon, že pravidla platí pro všechny stejně. Položme jednoduchou otázku. Opravdu nám připadá normální, že trestně stíhaná osoba může rozhodovat o personálním obsazení v orgánech činných v trestním řízení? O tom jsme chtěli vést diskusi ve sněmovně. Podle mého názoru existují jenom dvě možnosti. Jestli chceme být vnímáni jako právní stát, nikoliv jako orientální despocie, tak nebude předsedou vlády trestně stíhaná osoba. To je velmi jednoduché a je v silách hnutí ANO, aby tam dali někoho, kdo není kriminálník. Ten potom může vést správní řízení s panem plukovníkem Murínem, aniž by měl konflikt zájmů a bude všechno v nejlepším pořádku. Druhá možnost je, že pokud budete dál trvat na tom, aby premiérem byla trestně stíhaná osoba, tak podle našeho názoru ta trestně stíhaná osoba nemá právo personálně rozhodovat o orgánech činných v trestním řízení. Musí se od nich držet 100 metrů daleko, protože je to konflikt zájmů a je to totální princip nespravedlnosti. Neříkáme, že se s generálním ředitelem inspekce bezpečnostních sborů nemá vést správní řízení, ať se vede, ale ať rozhoduje osoba, která není trestně stíhaná a která není v konfliktu zájmů. 

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Teď mi řekněte, v čem spočívá ten konflikt zájmů? Co nám chcete naznačit? Chcete nám naznačit, že když ředitel Generální inspekce bezpečnostních sborů zavelí, tak nějaký vyšetřovatel v inspekci začne stíhat nějakého policistu? A že to státní zástupci budou krýt a soudci podle toho budou rozhodovat? 

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Já Vám to nechci naznačit, já Vám to chci říct zcela otevřeně. Je svědecky doloženo, že na začátku letošního roku Váš předseda poslaneckého klubu Faltýnek křičel, a jsou na to svědci, kteří to dosvědčili, že pan komisař Nevtípil, vyšetřovatel Čapího hnízda, půjde sedět. Aby mohl jít sedět, tak ho někdo musí obvinit. A to může jenom někdo z Generální inspekce bezpečnostních sborů. To se prostě stalo. 

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Vy si myslíte, že žijeme v zemi, kde když nějaký Faltýnek náhodou křičel, a já tomu nevěřím, že někdo půjde sedět, tak ten někdo půjde sedět?

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Já si přeji, abychom v takové zemi nežili. 

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Já jsem si jist, že v takové zemi nežijeme. 

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Já si velmi přeji, abychom v takové zemi nežili. Obávám se, že Váš předseda dělá všechno pro to, abychom v takové zemi žili. My jsme tady od toho, že když si přejeme, abychom v takové zemi nežili, tak tomu zabránili.

Daniel TAKÁČ, moderátor

Pan ministr naprosto jasně řekl, že tady je fungující systém dohlížejících státních zástupců. 

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Tady je stále fungující systém. Samozřejmě, že všichni víme, že dozorující systém státních zástupců v první chvíli dozoruje ten proces. Aby ten systém fungoval, aby byl důvěryhodný, abychom mu mohli všichni věřit, tak ho nemůže personálně ovlivňovat trestně stíhaná osoba. To není možné. Já si nepřeji nic jiného, než abychom tomu mohli všichni věřit. Řešení má v rukou hnutí ANO. Ať to rozhoduje trestně nestíhaná osoba. Cožpak máte na světě jenom trestně stíhaného Babiše? Tak tam dejte někoho jiného. Potom je celé řízení s plukovníkem Murínem objektivní a my do něj nemáme co mluvit. My se jenom bráníme tomu, aby trestně obviněná osoba, která je důvodně podezřelá ze závažného kriminálního činu, mohla ovlivňovat personální složení orgánů činných v trestním řízení. To Vám připadá tak nelogické? 

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Já to považuju za absurdní, protože to by ten systém za nic nestál, pokud byl takto snadno rozložitelný. Chci připomenout, že to není tak, že by předseda vlády jmenoval a odvolával dle libosti ředitele Generální inspekce bezpečnostních sborů. On s ním může vést nějaké řízení podle zákona ze zákonem vyjmenovaných důvodů a všechna jeho rozhodnutí jsou přezkoumatelná nezávislými soudy. Jsme ve fázi, kdy se zahájilo, pokud je mi známo, nějaké kárné řízení. To ještě není nějaké odvolávání nebo jmenování nového ředitele. Pokud by na to došlo, tak bude mít určitě i opozice svoje slovo v tom, jak se bude vybírat takový nový ředitel.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

Myslím, že pan ministr dobře ví, o co tady jde. Samozřejmě, že to správní rozhodnutí je přezkoumatelné soudem a z toho mála, co o tom víme, jsme přesvědčeni, a myslím si, že o tom ví i pan ministr, že takové rozhodnutí neobstojí. To bude trvat mnoho měsíců, možná několik let. A to bude už pozdě a bude vymalováno. Policie bude zastrašena mocenskou zvůli a to je cíl, ke kterému je potřeba dojít. Znovu opakuji, že ambicí schůze, kterou jsme svolali, nebylo probírat důvody, ale to, jestli smí rozhodovat někdo v tak fatálním konfliktu zájmů. Pan ministr tvrdí, že ano. To je zastrašování. 

Robert PELIKÁN, ministr spravedlnosti v demisi /ANO/

Jaké zastrašování? Já chci znovu zopakovat, že tohle celé nevzniklo z vůle premiéra, ale z vůle soustavy státního zastupitelství, které, jak víte, se velice snaží držet daleko od politiky.

Miroslav KALOUSEK, předseda poslaneckého klubu /TOP 09/

To mně přijde asi stejně logický argument, jako že finanční kontrola na Generální inspekci bezpečnostních sborů vzešla z vlastní analýzy rizik. Všichni víme, že tam žádná analýza rizik neproběhla, že premiér nařídil Aleně Schillerové, ať tam pošle finanční kontrolu. Došlo tak k účelové finanční kontrole, stejně tak jako před tím došlo k vyhrožování skandalizací. Jsme tady v přímém přenosu svědky zneužívání moci a nátlaku na nezávislou instituci, která je orgánem činným v trestním řízení, od člověka, který je trestně stíhán. Tohle si prostě nehodláme nechat líbit.

Zdroj: Události, komentáře, ČT24, 27. 3. 2018